Voedseldieren maken een groot verschil in het terrarium

Het gaat vaak fout in een gemiddeld aquarium of terrarium. In onze winkel komen vaak mensen langs die problemen hebben met de dieren. Slechte gezondheid, spontane sterfte of dieren die bijzonder agressief zijn. Er zijn nog altijd mensen die het idee hebben dat dit aan de dieren zelf ligt, maar dat is natuurlijk niet het geval. In de meeste gevallen hebben de dieren flink te lijden gehad. Niet dat mensen de dieren mishandelen hoor, nee – de dieren lijden aan stress en dat heeft sterk te maken met de keuzes die mensen maken. Het houden van te veel dieren in een terrarium of aquarium zorgt bijvoorbeeld voor stress, maar ook verkeerde belichting of het plaatsen van een bak in de buurt van een radio of televisie kan zorgen voor een enorm stressniveau. In de meeste gevallen zijn de problemen echter te herleiden naar het voedsel (of juist het gebrek eraan). Wanneer er alleen maar vlokken of droogvoer gegeven wordt, hebben de dieren direct een lagere weerstand en hebben zij het lastig omdat zij niet binnen hebben gekregen wat zij nodig hebben. Daarom raden we aan om:

• Advies te vragen aan experts;
  • Na te gaan wat de dieren normaal zouden eten.

Om de kennis hierover wat te vergroten, hebben we besloten onze bijdrage te doen en een stuk te schrijven over het gebruik van voedseldieren.

Is het gebruik van voedseldieren verstandig?

Het gebruik van voedseldieren is lange tijd punt van discussie geweest. Die discussie gaan we hier niet aan beginnen. We houden het simpel: wat eet een slang in zijn natuurlijke leefomgeving? Precies, kleine dieren die ten prooi vallen aan de slangen en andere dieren die je in een terrarium kunt houden. Daarom zijn voedseldieren de juiste keuze. De dieren hebben het idee dat zij op jacht kunnen naar hun natuurlijke prooi, krijgen alle voedingsstoffen binnen die zij nodig hebben en dat draagt weer sterk bij aan de weerstand van je dieren. De voedseldieren hebben overigens niet alleen duidelijke voordelen voor de weerstand, ook de kleuren van de dieren komen een stuk beter uit. Ook zal het stressniveau van de dieren in het terrarium afnemen door het voeren van voedseldieren. De dieren zitten namelijk beter in hun vel en krijgen wat zij nodig hebben. Dat zorgt ervoor dat zij minder rusteloos zijn en dat verlaagt het niveau van stress. Overigens bestellen wij onze voedseldieren altijd bij Animal Food Express (animalfoodexpress.nl) omdat zij altijd snel kunnen leveren wat weer handig is voor onze klanten. Je kunt als particulier ook zelf bij deze webwinkel bestellen.

Geldt dit ook voor een aquarium?

Voor de mensen met een aquarium lijkt dit minder relevant omdat je geen muizen voert aan vissen. Toch zijn er genoeg voedseldieren die wél gebruikt kunnen worden in het aquarium, alleen gaat het hier om veel kleinere dieren. Watervlooien bijvoorbeeld en kleine garnaaltjes. Hier geldt precies hetzelfde als bij de grotere dieren in het terrarium: bekijk altijd wat de dieren in de natuurlijke omgeving eten zodat je het dieet van je diertjes hierop aan kunt passen. We willen niet zeggen dat het natuurlijke voedsel altijd het beste voedsel is, maar af en toe voedseldieren aan het dieet toevoegen kan er wel voor zorgen dat de dieren een stuk beter in hun vel komen te zitten. Of dat nou dieren in het terrarium of aquarium zijn, dat maakt verder niet uit. Wil je weten wat jij precies bij zou moeten voeren en wil je niet gokken? Kom dan eens bij ons binnen of stel je vraag direct online aan de mensen van Animal Food Express die je graag verder helpen.